I Smell... Victory
Geplaatst door Michiel de Mare di, 28 feb 2006 15:08:00 GMT
Wat ging er mis op de RADRace? Want van een Rails team kun je natuurlijk niets minder verwachten dan een Totale Overwinning. Met de eerste plaats nemen wij geen genoegen, wij gaan voor de 100% implementatie, inclusief unittests, deployment scripts, caching, kiezen van hosting-partij, bedenken en kopen van domeinnaam, ontwerpen van logo, noem maar op. Hoe gaat ons dat volgend jaar wel lukken?
- Scaffolding: Het is dan misschien de Assepoester van Rails, populair bij outsiders maar onbemind bij haar eigen familie, maar op de RADRace zijn scaffolds een essentieel onderdeel van de strategie. De standaard scaffolds zijn volstrekt onvoldoende: wij hebben scaffolds nodig met ingebouwde search (zoeken naar klanten op x velden, belongs_to_autocomplete velden (voeg een hotel aan een sessie toe), composite forms (een form voor een evenement waaraan meerdere sessies toegevoegd kunnen worden), en dat alles in een taal naar keuze. Betere scaffolding moet zeker acht uur tijdswinst opleveren.
- Tools: Textmate/VIM/IntelliJ/RADRails – het zijn aardige tools, maar we willen iets beters. Volgend jaar is er hopelijk betere toolsupport beschikbaar, en dat moet een paar uur winst opleveren.
- Meer kennis: we hebben verbazingwekkend hard door kunnen werken, en ik ben zelf op minder problemen gestuit dan tijdens mijn dagelijkse Java-werk, maar betere Rails-kennis kan ons nog wel een uurtje of twee opleveren.
- Functionele testen: Door meer tijd te investeren in het schrijven van elementaire functionele testen kunnen we sneller fouten in de templates vinden en oplossen. We hebben teveel punten verloren met triviale syntax-fouten.
- Prioriteiten stellen: Vantevoren de volgorde van modules bepalen. Zorgen dat elke module volledig is afgerond en getest voordat we een nieuwe beginnen, en minstens twee uur voor het einde stoppen met ontwikkelen en gaan testen.
- Snellere machines: Er zaten enkele essentiele fouten in de opgeleverde applicatie die er in minuten uitgehaald konden worden. MacBooks Pro hadden ons over twee dagen vele minuten tijdswinst opgeleverd. Sponsors, horen jullie dat!